”Brain Breaks” – små korta rörelsepauser med övningar som genomförs både enskilt, i par eller i grupp. Det ger tillfälle att snabbt komma upp och röra sig och är en metod för att ladda om hjärnan för nya inlärningssituationer. 

Genom att använda Brain breaks i förskola eller skola kan man skapa bra förutsättningar för ökad inlärning. Det korta avbrottet kan skapa ny energi, mer motivation och ökad koncentration. 

Genom att stå upp när man lär sig ökar man inlärningen med 10%. Rör man på sig ökas inlärningen med ytterligare 3 – 4%. 

Skapa struktur för att få ut så mycket som möjligt av era Brain breaks. Ställ följande frågor. 

Vad? Eller vilken Brain breaks ska vi göra? Hur går övningen till. Exempel:Vi ska köra PANG.

När? Vilken tid ska vi göra det? Exempel: Redan på morgonen berättar du att ni kommer att göra en rörelsepaus, Brain breaks, under mattelektionen. Kanske efter genomgången eller när ni räknat i 20 minuter. 

Hur länge ska vi hålla på? Vi ska köra övningen i 2 minuter för att det är den tiden som behövs för att hjärnan kunna slappna av och fokusera på nytt. Exempel: Sätt timern på 2 minuter. 

Vad ska vi göra efter övningen? När timern ringer går ni tillbaka till era platser lägger händerna på axlarna och blundar och räknar till 10 andetag. 

Varför? Förklara. När vi står upp ökar vi inlärningen med 10%. Den enkla anledningen är att vi får mer blod och syre till hjärnan. När vi fastnar i en uppgift och har svårt att komma vidare behöver man ibland ta en paus från uppgiften för att skapa nytt fokus.