FYSISK AKTIVITET I KLASSRUMMET – ORKAR VI MER ÄN VI TROR?

Forskning visar att om någon tittar på dig när du styrketränar finns det en stor chans att du presterar lite bättre än du annars skulle göra. Visst känner man igen sig som vuxen men hur är det för barnen? Kan fysisk aktivitet i klassrummet tillsammans med klasskamraterna göra att vi kämpar lite mer?

Studien som presenterats genom JSCR är enkel. Deltagarna tränade bänkpress och fick utföra tre set med så många repetitioner som möjligt vid två dagar/tillfällen.

Första dagen utfördes träningen i ensamhet, andra dagen stod två personer och tittade på deltagarna. Vad hände, upplevde deltagarna träningen på samma sätt? 

Trots att åskådarna varken kände varandra eller stöttade deltagarna, utan bara tittade lite slött upplevde deltagaren att träningen inte var lika tuff som när de tränade i ensamhet. De klarade helt enkelt att göra fler repetitioner med publik vid sin sida. 

.

.

Det här bidrog åskådarna med:

.

Kan vi få fler barn att orka mer vid fysisk aktivitet i klassrummet?

Studien är i och för sig gjord på vuxna men vem säger att det inte kan vara likadant bland barnen? Testa ett program och känn efter. 

Börja med att berätta om studien för barnen och låt dem sedan testa att träna både enskilt och tillsammans. Bestäm er för enkla rörelser som alla barnen klarar av. Exempelvis höga hopp eller upphopp. 

Fråga även barnen om det finns andra situationer som de presterar bättre med åskådare än utan. Kanske kan man använda sig av det för att öka välmående bland barnen. 

Imorgon delar vi ett träningsprogram som också kan användas för att öka pulsen tillsammans!

.


Vill ni ha besök av oss? Vi föreläser om fysisk aktivitet i klassrummet.

Önskar ni få mer inspiration och skapa bra strukturer till hur ni kan införa mer fysisk aktivitet, rörelse, Brain breaks, motorik och pulsträning i er förskola eller i ert klassrum? Föreläsningen ”Rörelsens och motorikens påverkan för inlärning” ger praktiska exempel på hur ni kan skapa en aktiv skola eller förskola.