Strukturer för rörelse i klassrummet

Nya strukturer för rörelse i klassrummet!

Terminsstart! Dags för att sätta rutiner för rörelse i klassrummet. Att införa en bra struktur kan underlätta för många. I artikeln har vi skapat strukturer utifrån fem ledord. 

Tänk på att två minuter fysisk aktivitet är det ända som behövs för att hjärnan ska kunna fokusera på nytt. Ungefär som när vi kör fast i vårt arbete och vi reser oss upp, tar en kopp kaffe, sträcker på oss eller pratar med en kollega innan vi är fit for fight att ta oss ann uppgiften med ny energi! Likadant är det för eleverna. Ta chansen och testa!

VAD? – Starta dagen genom att berätta för eleverna vilken Brain breaks eller rörelseaktivitet som ska utföras under dagen.

NÄR? – Berätta när aktiviteten ska utföras, vilken lektion eller tid under dagen. Berätta även hur länge aktiviteten ska utföras. 

Hur? – Förbered eleverna på hur aktiviteten går till genom att berätta upplägg och eventuella regler.

Varför? – Forskning visar att man kan koncentrera sig bättre efter små aktiva pauser. Visste du att det räcker med två minuters rörelse för att hjärnan ska kunna starta om och ta emot kunskap på ett bättre sätt.

Vad händer sedan? – Berätta vad som ska ske efter övningen avslutas. Exempel: Efter övningen ska ni läsa, räkna. Eleven kan tom sätta ett kryss i boken vid aktivitetens start då kan man hänvisa till att återgå där krysset finns!

Testa vår favorit Brain breaks – Pang i plankan

Börja från den lägsta siffran och utför lika många upprepningar som siffran visar!